Sri Lankán a távolságok ugyan nem túl nagyok, az utak minősége és a közlekedési szokások miatt azonban szinte minden beláthatatlan távolságra van időben. Tuk-tukkal óránként 15 km, busszal 20-25 km, vonattal ennél is kevesebb tehető meg.
Tuk-tuk: Sri Lankán a tuk-tuk neve three wheeler. Mindenütt azonnal kapható. Mint kiderült városon belül fix tarifákkal dolgoznak, a helyiek pontosan tudják, hogy honnan hová mennyibe kerül a fuvar. A külföldieknek persze nyilván mindig a duplájába kerül ugyanaz az út. A városon belül az út úgy-amúgy 1-2 dollárnyi rúpiába kerül. A városban különösen jó, ha valami ügyintézésre van szükség: a sofőr addig megy, amíg meg nem oldja a problémát. A Dambullából Anuradapurába vezető közel 70 km-es útért is kb. 20 dollárt fizettem. Kényelmes és kellemes utazási mód.
Sri Lankán szinte mindenhonnan mindenhová azonnal indulnak buszok. A helyiek megmondják hol van a városban a buszmegálló. Buszra egyszer sem vártam húsz percnél többet.
A buszközlekedésnek három szintjét sikerült felfedezni:
- vannak az intercitynek nevezett légkondicionált buszok. Ezek sem drágák (112 km 2 dollár), de a legdrágábbak az összes között.
- a piros állami buszok: ezek nagyon olcsóak, menetrend szerint indulnak, de megállnak minden bokornál, iszonyatos műszaki állapotban vannak;
- a nem piros magán buszok: akkor indulnak, amikor van elég utas, a jegyszedők mindent elkövetnek, hogy még néhány embert felszuszakoljanak a buszra, ugyanakkor gyakran indulnak, és bárhol hajlandóak megállni.
A buszozás amúgy komoly kalandtúra. Valami elképesztők a közlekedési szokások. Simán előznek, amikor szembe jön valaki, aminek a vége persze hatalma fékezés, kizárólag az utolsó pillanatban. Egy idő múlva le is szoktam róla, hogy előre üljek, inkább a busz hátsó részébe ültem, hogy ne is lássam mi történik az úton.
A buszok néha szinte csoda, hogy menni képesek. Például Anuradapurából Matale-ba utazva a busz defektet kapott. Ez nem okozhat gondot egy edzett busz legénységnek: ízibe lecserélték a pótgumira. A pótgumi vagy kétszer volt már futózva, baba popsi simaságú volt, és ráadásul a keréktárcsa vagy hat részre volt repedve. Sebaj, utána ugyanúgy nagy gázzal és nagy fékkel közlekedett.