Út Aqabáról Petrába és Petra beszámoló

Utazás időpontja:
2009.09.21 - 2009.09.21

Apanemi, Petra, Jordánia

Reggel könnyű séta Aqabában. Délután szeretnénk eljutni Petrába. A 2003-as Lonely Planet szerint 180 km az út, és mini busszal 1.5 JD fejenként. Szintén a LP szerint egy nappal előre meg kell venni a jegyet.

Megnézzük a JETT nevű busztársaság irodáját is a Mövenpick Hotel mellett, de ma nem volt buszuk Petrába.

Aqabán hagyjuk a cucc java részét, és csak egy kis zsákot viszünk magunkkal. Az utolsó három napra vissza fogunk jönni Aqabára és a tegnapi tapasztalatok alapján nem valószínű, hogy hajóval megyünk vissza Egyiptomba. A helyiek szerint simán át lehet menni Eilatra, onnan Egyiptomba, Tabára. (az Aqabai-öböl partján négy ország van, sorrendben: Egyiptom, mellette Izrael, amellett Jordánia és legdélebbre Szaúdi Arábia. Az izraeli partszakasz csak 9 km.) Tabáról megy a gépünk haza.

Kimentünk a mini busz pályaudvarra. Éppen indul egy busz Petrára. 5 JD (=5 euró) fejenként, Ez nem egészen az, mint amiről a Lonely Planett beszél. Persze egyből elindul a taxisok tukmálása, hogy miért nem megyünk inkább arxival, összesen 35 JD ért. Na ja. A mini busz gondol egyet és elindul, úgy látszik megtelt.

Az egyik taxis azzal jön, hogy ugyanannyiért elvisz Petrába, mint amennyibe a mini busz kerülne, mert hogy petrai, ide volt fuvarja, és most haza szeretne menni. Megegyezünk 20 JD-ben. Amíg összeszedjük magunkat újabb mini busz érkezik, az már csak 3 JD fejenként. No, mindegy, már megegyeztünk a taxissal.

Viszonylag kényelmesen érünk Petrába kicsit több, mint két óra alatt egy megállással. Útközben a hegyek között megállunk egy Rest Housenál. Meglepően gyönyörű szuvenyíreket árulnak. Nagyon szépen kimunkált késeket, ezüst ékszereket (vagy ötezer féle gyűrűt), berakásos dobozokat árulnak. Meg is vagyunk lepődve, ilyen minőségű kézműves termékeket nagyon ritkán látni. Kifejezetten üdítő az Egyiptomban látott rengeteg gagyi vacak után. Jó jel, Ammanban biztos minden sokkal olcsóbb lesz.

Korán, úgy két óra felé érünk Petrába. A Lonely Planet szerint 10-25 JD-ért lehet szállást keresni. Kicsit úgy tűnik, hogy árak tekintetében a LN nem ad igazán mértékadó támpontot.

A taxis elvisz az első szállodába. 50 JD, amikor mondom, hogy az sok, lemennek 45-re. Megyünk a következő helyre. Petra Moon hotel a Visitor Center bejáratától néhány méterre. 45 JD-vel indulnak itt is. Némi hezitálás után felajánlják, hogy 35-ért maradhatunk, de a 30-ra is OK-t mondanak, ha két éjszakát maradunk.

A taxis még elvisz egy étterembe nem túl messzire, még felajánl 6-8 dolgot, amit tőle szerezhetnénk be, majd visszlát. A kaja nagyon jó, de erősen leülök, amikor kijön a 27 JD-s számla úgy, hogy a gyerekek nem is esznek semmit.

Ebéd után veszünk egy két napos belépőt Pertába (1 nap 21 JD, két nap 26 JD, három nap 29 JD). A vistor centertől egy kb. 600 méteres séta vezet az As Siqhez, a kincstárhoz vezető kanyonhoz. A kanyon 1.2 km hosszú. Kb. 1/2 4-kor megyünk be a kapuk, és 6-kor zárnak. Hogy egy kicsit rövidítsünk az úton, és hogy a gyerekek is örüljenek, lovakat bérelünk az első 600 méteres szakaszra. Persze a hajcsárok nem tudnak visszaadni 20 JS-s bankjegyből (6 JD-t kell fizetnünk). Azt mondják, hogy vegyük meg a lovakat vissza útra is, és várnak minket 6 órakor itt.

Nagyon klassz az út az As Siqen keresztül, és félelmetes meglátni a Kincstárat (arabul Al Khazneh) a kanyon végén. Nem akarom ragozni, sokan és sokszor írták le, hogy mit éreztek amikor meglátták a rózsaszín homlokzatot. Nehéz nem a hatása alá kerülni.

Még egy jó órát sétálunk (egészen a színházig), majd visszamegyünk a 6 órás találkozóra. Persze az emberünk sehol. Jó amatőr majmok vagyunk, hogy előre fizetünk. Viszonylag komoly tanulság. Semmit nem fizetni előre és mindig legyen nálunk kis címlet.

A gyerekeket nem kell sokat altatni, pillanatok alatt alszanak el.

Hozzászólások a beszámolóhoz

2009.09.28 16:52 nyárizápor (7)
Petra valóban az egyik legcsodálatosabb és legérdekesebb történelmi hely, ahol valaha jártam.

Nagyon korán érdemes felkelni és bőségesen megreggelizni a szállodában és az egész napot rászánni a nabateusok városára 3 -4 liter folyadék és napi betevő feltankolásával, hogy ne érje meglepetés az embert, ha netán 40 fokos hőségben kell gyalogolni a sivatagi városban.A bejáratnál nyüzsögtek a beduinok lovaikkal, tevéikkel és szamaraikkal.Mi felpattantunk egy kétszemélyes, fakerekű,lovasszekérhez hasonlító járgányra, amit egy beduin fiatalember hajtott, aki azt hittük megbolondult, mert úgy hajtatott végig a szűk kanyonon, hogy majdnem kiestünk a kocsiiból.Félelmetesen izgalmas 10 percünk volt. Sikítoztam a beduinnak és kézzel-lábbal mutogattam, hogy lassítson, de ő csak nem akart lassítani, élvezte és végig nevette a 10 perces utat, majd megérkezésünk után tartotta a markát férjemnek a "komolyabb" baksisért, jelezve, hogy "micsoda utazásban" volt részem, mekkorákat kacagtam.......valóban felejthetetlen élmény volt és tényleg élveztem a félelmem ellenére.

A nabateus városban fillérekért lehet angolnyelvű idegenvezetőt találni és a szamaragolás és tevegelés is megfizethető, de komolyan alkudni kell és apróval fizetni.A beduin sátrakban kínált finom teát és arab kávét sem hagytuk ki, bár kissé lebiggyedt a szám, amikor megláttam, hogy a pohárból egymás után iszik mindenki és csak egy tál lavorban ( amiben kb. 1 lier víz volt ) gyorsan elöblítik a poharakat.Szerencsére herpeszt nem kaptunk, így ez is szép emlék maradt.
Még nincs hozzászólás. Legyél Te az első, aki véleményt mond!