Holt-tenger és utazás Aqabára beszámoló

Tenger-szint Kilátás a Holt-tengerre Lebegés a vízben Iszappakolás Holt-tenger és utazás Aqabára Hagyományos jordán étel: hús, rizs, joghurt Holt-tenger és utazás Aqabára A medencék Áka Iszaposan Úton Aqaba felé Holt-tenger és utazás Aqabára Holt-tenger és utazás Aqabára

Holt-tenger és utazás Aqabára

Téma:
Utazás időpontja:
2009.09.25 - 2009.09.25

A tegnapi nap beszámolója kimaradt, ezért most pótolom.

Ammanban aludtunk, és tegnap reggel taxival mentünk a Holt-tengerhez. A szállodában megkérdeztük, hogy szerintük mennyibe kerül a taxi a Holt-tengerig. Így hát azonnal felajánlották, hogy menjünk az ő taxijukkal 30 JD-ért (az annyi mint 30 euro, jelenleg kb. 8.000 Ft.) Úgy voltunk vele, hogy némi alkudozással lenyomhatjuk 25 JD-re (Jerash-ban egy francia pár azt mondta, hogy őket annyiért hozták fel Ammanba).

Kb. 50 km-t kell megtenni, egy órán belül simán le is értünk a tóhoz. Útközben a Jordán keleti partján mentünk végig. A Jordán a Genárzereti-tóból indul és a Holt-tengerig folyik, termékennyé és zölddé téve a völgyet, amin keresztülhalad. A mellett, hogy gyönyörű táj, talán a világ egyik legkülönösebb vidéke is egyben. A Jordán-völgye a Biblia szerinti ígéret földjének a része, az Ammant a Holt-tengerrel összekötő útról remek kilátás van a Jordán nyugati partján (ma Izraelhez tarozik) Jerikóra. Az út szintén elhalad a Keresztelő Szent János keresztelőhelye és a Nébó-hegy mellett, ahol Mózes meghalt.

A Holt-tenger vidéke a világ egyik legmélyebben fekvő szárazföldje, 410 méterrel van a tenger szintje alatt. A Holt-tenger egy nagyon sós tó. Sótartalma a mélyből feltört, nagy nyomáson képlékeny sós üledékből származik A só mennyisége hatalmas, mint az izraeli, mind a jordán oldalon (a Holt-tenger Izrael és Jordánia határán fekszik, a tó északi részén a Jordán a határfolyó a két ország között.) Gellérthegy méretű kősóhegyek vannak. Mindkét oldalon mutogatnak is kősó oszlopokat, tömböket, a miket a sóbálvánnyá vált Lót feleségének mondanak. A sós üledék tehát a tó alatt és a tó mindkét oldalán tört a felszínre, ahol érintkezett a vízzel, ott beoldódott. Innen van a 30% körüli sótartalom a vízben.

11 óra felé értünk a Dead Sea Spa Hotelhez. Szállodák csak a tó északi részén vannak, azok is közvetlenül egymás mellett. Strand a szállodákon kívül csak kevés van, az egyik az Amman Beach. Állítólag 25 JD a napi belépő. Mi a Dead Sea Spa Hotelben aludtunk ma éjszaka, hogy legyen idő fürödni a Holt-tengerben.

Remek szálloda. Van három medencéje, csúszdával, gyerekjátszóval. Szintén nagyon jól főznek, legjobb vacsorát itt ettük Jordániában. (A hagyományos jordán étel húsból, rizsből és joghurt szószból áll. A rizst mindig az adott húsnak megfelelően ízesítik, más féle fűszerezés jár csirkéhez, halhoz vagy bárányhoz.) A szállodának van közvetlen strandja, iszapot is lehet bőven találni a parton és ami a legfontosabb van zuhany. Meglepően fájdalmas a bőrre száradó só.

A Holt-tengeri fürdőzés nagy mulatság. Tényleg, mint a filmekben: háton úszva lehet olvasni, vagy a álló helyzetben lebegve mell felett kilógunk a vízből. Ha eltekintünk attól, hogy sok olyan karcolást fedeztünk fel magunkon, amiről korábban nem is tudtunk, akkor ritka nagy mulatság. Az iszappakolásnak pedig egyenesen csodálatos gyógyerőt tulajdonítanak. Ma ki is próbáltuk Barbin. A térdhajlatán most már vagy három éve nem múlik el az ekcéma. Kíváncsi vagyok, hogy mi lesz az eredménye. Egyszer sikerült bekenni iszappal, úgy 20 percre - nem nagyon tetszett neki, hogy marja a bőrét a só, a karcolásait pedig folyamatosan tisztára kellett nyalnom, ott is, ahol iszapos lett. Lehet, hogy csak bebeszélem magamnak, de lefekvés előtt néztem a lábát és sokkal jobb állapotúnak tűnik, mint a korábban.

Csupa meglepetés a Holt-tenger. Egész nap iszonyúan sütött a nap, délután ötre olyan elképesztően meleg lett, hogy ilyet még nem tapasztaltunk út közben. Nem is volt túl erős a motiváció, hogy kijöjjünk a medencéből. Este pedig egy naplementével is meglepett minket a terasz.

Ma is délután kettőig fürödtünk és csak jó későn indultunk el Aqaba felé. Mint korábban már írtam, két óra után nem adódik semmi utazási lehetőség. Taxira is vagy egy órát vártam az út mellett. A taxis pontosan tudta, hogy nincs sok választásunk, jó alappal indult a csillagászati fuvardíj kialkudásakor. Biztos, ami biztos 150 JD-ről indult, és csak egy jó negyed óra alatt engedte le 95 JD-re. Már a határon voltunk, hogy inkább maradunk egy napot, az is olcsóbb lett volna. De ha maradunk nem lesz idő másra.

Az út a szállodától Aqabáig 290 km. Jordániában három út megy északról délre párhuzamosan: a Holt-tengeri út, a King's Highway és a Desert Highway. Mi a Holt-tenger melletti úton mentünk végig. Ez is örömteli utazás, végig a tó mellett, változatos sivatagi tájakon át.

A Holt-tenger mellett délebbre csak egy-két település van, ezen túl van néhány gyár, ahol káliumot és egyéb anyagokat vonnak ki a tengerből, egyébként semmi.

Az egyik településen megálltunk kenyeret és italt venni. A hétköznapi élet nagyon olcsó lehet Jordániában. Szinte alig fizettem valamit.

Út közben egy jó kis vihart is megéltünk, száguldó széllel homokfúvással. Mindezt 40 fokos hőség mellett.

Holnap Aqabán leszünk, holnap után elmegyünk a Wadi Rumba, és a kedden megyünk haza. Elvileg úgy volt, hogy Tabáról repülünk. Ma jött a hír, hogy nem fogunk tudni Tabán felszállni a gépre, vissza kell menni Sharm el Sheikhre. Úgy tűnik, hogy Izraelen keresztül járható az út, nem valószínű, hogy mg egyszer végigkínlódjuk a hajózárt Nuweibán át.

Hozzászólások a beszámolóhoz

Még nincs hozzászólás. Legyél Te az első, aki véleményt mond!